Akademia Nauki Jazdy
Celem naszym jest jak najlepsze przygotowanie przyszłego Kierowcy do egzaminu państwowego, jak również nauka jazdy w sposób aby umiał czerpać z tego przyjemność przy pełnej świadomości, iż jest On uczestnikiem ruchu drogowego.

Kategoria B

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania:

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250 kg,
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM,
  • ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym również z przyczepą lekką

Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi: 18 lat (kurs można rozpocząć 3 miesiące przed ukończeniem 18 lat, a do egzamin państwowego przystąpić miesiąc przed ukończeniem 18 lat )

W naszym Ośrodku na kategorię B szkolimy na samochodach marki TOYOTA YARIS, HYUNDAI I20 (w tym najnowszy model z 2016 roku) oraz jako jedyni w okolicy posiadamy pojazd marki SEAT IBIZA (wszystkie nasze pojazdy są przystosowane do przeprowadzenia na nich egzaminu państwowego).

Każdy z naszych pojazdów jest przystosowany do egzaminu państwowego - naszym się uczysz i naszym zdajesz :)

 

 

Egzamin na kategorię B składa się z części teoretycznej i praktycznej.

 

Egzamin teoretyczny - 20 pytań z wiedzy ogólnej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej.
Każdy z naszych kursantów przy rozpoczęciu kursu dostaje bezpłatny dostęp do najnowszych testów z najbardziej aktualną bazą pytań!
Egzamin teoretyczny zawiera zestaw 32 losowo wybranych pytań. Podzielonych na dwie kategorie: podstawową i specjalistyczną. Pytaniom zostały przydzielone ,,wagi” tzn. punktacje w zależności od znaczenia pytania.
Pierwsze 20 pytań to część podstawowa dotycząca wiedzy ogólnej składająca się z:
a) 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1pkt)
Kolejne 12 pytań to część specjalistyczna, dotycząca wiedzy szczegółowej składająca się z:
a) 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1 pkt).
Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami ,,TAK” lub ,,NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej. Na przeczytanie pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.
2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B lub C jednej odpowiedzi- dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.
Osoba egzaminowana uzyskuje wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów.
Czas trwania egzaminu teoretycznego wynosi 25 minut.

 

Egzamin praktyczny zasadniczo dzielimy na dwie części plac manewrowy oraz jazda w ruchu drogowym.

PLAC MANEWROWY

Zadanie numer 1

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Z tych wszystkich elementów komputer wylosuje nam dwa które trzeba będzie sprawdzić (jeden element z podpunktów a-e drugi element z podpunktów f-m).
Na wykonanie tych czynności mamy nie więcej niż 5 minut, następnie właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te elementy zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo lub nie zostały wykonane w ogóle.

Zadanie numer 2

Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte, uruchomienie odpowiednich świateł do jazdy w ruchu drogowym (dzienne lub mijania).
Sposób wykonania tego zadania:
– w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy;

Zadanie numer 3

A więc docieramy do tzw. łuku. Tutaj po poprawnym wykonaniu zadania numer 2 egzaminator wsiada za kierownicę i podjeżdża nam na łuk w pole zatrzymania.
Gdy ponownie znajdziemy się za kierownicą mamy pełne prawo do ponownego ustawienia fotele, lusterek, zagłówków itd.

Po ponownym przygotowaniu się do jazdy :

1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (mijania lub dziennie);
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu (po prostu rozglądamy się dookoła zanim ruszymy);
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);

Warunki poprawnego wykonania zadania :

1) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu - początek i koniec łuku);
2) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
3) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
4) podczas cofania obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka


Często używane nazwy dla tego zadania "łuk", "łyżwa".

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

 

Zadanie numer 4

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

 

 

Po wykonaniu zadań na placu manewrowym, ruszamy na miasto.

W najbliższym czasie postaramy się przedstawić Wam przykładowe trasy egzaminacyjne wraz z video reportażem.

 

 

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
Dobra szkoła, konkretnie przygotowane wykłady, ale nie na sucho lecz z odniesieniami do rzeczywistości, w porządku samochody, które są przystosowane do zdawania egzaminu państwowego. Jako instruktora polecam Tomka Tomczyka - chłop cierpliwy jest, ma poczucie humoru, uczy nie tylko jak zdać egzamin ale i praktyki jazdy codziennej; a przede wszystkim większość jazd odbywa się w Tarnobrzegu i po trasach egzaminacyjnych, gdzie informuje o "chłytach" egzaminatorów i pokazuje najbardziej "niezdawalne" i podstępne miejscówki. Egzamin zdany za 1 razem :).
Adrian Czajkowski
Adrian Czajkowski
Szczerze i z czystym sumieniem polecam. Zdane za pierwszym razem kat A. Instruktor w porzadku, podpowie, wytlumaczy, pozartuje. Bede milo wspominal kazda godzine kursu i jesli bede rozszerzal uprawnienia bardzo wysoce prawdopodobne ze wroce do Akademii.
Jolanta Ożga
Jolanta Ożga
Przyjścia do Akademii Nauki Jazdy nie można żałować. Słowo "profesjonalizm" nigdzie nie pasuje bardziej niż tutaj. Szczerze polecam tę szkołę i nie mogę powiedzieć na jej temat ani jednego złego słowa, choćbym nie wiem jak chciała, bo po prostu nie ma tu do czego się przyczepić. Wielką motywacją jest to, że w tej szkole instruktorzy naprawdę szczerze wierzą w kursantów, w ich umiejętności, a co za tym idzie- w swoje, bo przecież dobry nauczyciel=dobry uczeń.