Kategoria C+E
Prawo jazdy kategorii C + E uprawnia do kierowania:
- pojazdem określonym w kategorii C, łącznie z przyczepą (przyczepami),
- zespołem pojazdów określonych w kat. B + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. B,
- zespołem pojazdów określonych w kat. D + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. D,
- ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami)
Wymagany minimalny wiek do uzyskania uprawnień wynosi:
- 21 lat,
- 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (więcej informacji w zakładce "Kursy Kwalifikacji")
Egzamin na kategorię C+E składa się wyłącznie z części praktycznej: zadań do wykonania na placu manewrowym oraz jazdy w ruchu drogowym.
PLAC MANEWROWY
Zadanie numer 1
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu (tylko ciężarówka) odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu do wspomagania kierownicy,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora),
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora),
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Komputer wylosuje dwa elementy do sprawdzenia, jeden z podpunktów od „a” do „e”, drugi ze zbioru od „f” do „m”.
Po sprawdzeniu dwóch losowo wybranych elementów czas na przygotowanie się do jazdy (należy ustawić fotel, lusterka, zapiąć pasy i uruchomić światła mijania).
Kolejny krok to spinanie zestawu.
Na początku ciężarówka ustawiona jest równolegle do przyczepy. W trakcie wykonywania czynności spinania, podczas wsiadania i wysiadania z ciężarówki, nie masz obowiązku zapinania pasów. Spinanie zestawu krok po kroku:
– podjedź pojazdem silnikowym pod przyczepę. Wsiadając do ciężarówki po raz pierwszy, pamiętaj o podniesieniu dźwigni zaczepu. W trakcie wykonywania czynności zapinania, możesz wsiadać i wysiadać dowolną ilość razy, bez konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa,
– cofnij ciężarówką w kierunku przyczepy w taki sposób, by możliwe było wykonanie zaczepienia,
– gdy jest to konieczne, wyreguluj wysokość zaczepu przyczepy,
– połącz zaczep przyczepy z zaczepem pojazdu silnikowego.
Właściwa kolejność sprzęgnięcia:
- poprawne zatrzaśnięcie zaczepu. W przypadku, gdy kołek zabezpieczający nie schował się całkowicie, unieś unieś delikatnie jego stopę (ok. 3-4 cm nad ziemię). Wsiądź do pojazdu i ruszaj przód-tył, a wywołane w ten sposób szarpnięcia powinny pomóc w schowaniu się kołka.
By szybciej wykonać to zadanie, możesz sprawdzać niektóre światła w parach, np. prawy kierunkowskaz i przeciwmgłowe lub mijania i lewy kierunkowskaz. Przy sprawdzaniu świateł hamowania i cofania poproś o pomoc egzaminatora, który stojąc poza pojazdem sprawdzi, czy światła działają.
Następny krok to kontrola naciągu linek i zabezpieczenia ładunku. Po sprawdzeniu oznajmij: "Ładunek jest prawidłowo zabezpieczony".
Na wykonanie powyższych czynności masz 15 minut. Kolejne zadanie to prawidłowe ustawienie fotela, zagłówka, lusterek, zapięcie pasów bezpieczeństwa i sprawdzenie, czy drzwi ciężarówki są zamknięte. Jeśli niewłaściwie lub wcale nie wykonasz elementu bądź elementów zadania, przysługuje Ci druga próba, w której ocenie podlegają wyłącznie wyżej wspomniane.
Zadanie numer 2
Na tak zwany "łuk" podjeżdża nam egzaminator, gdy znajdziemy się za kierownicą mamy prawo ponownie przygotować się do jazdy.
1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (mijania);
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu
4) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas - dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania (dobra rada: warto wysiąść po zatrzymaniu pojazdu, by sprawdzić odległość od linii końcowej)
Często używane nazwy dla tego zadania "łuk", "łyżwa".
W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.
Następnie wylosujecie jeden z zestawów zawierający dwa zadania do wykonania.
Zadania :
- Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Losujesz spośród dwóch zestawów:
Pierwszy zestaw to parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe przy wjeździe tyłem.
Drugi zestaw zawiera parkowanie prostopadłe przy wjeździe przodem oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. Tego zadania życzyłby sobie każdy kursant :)
Parkowanie skośne wjazd przodem - wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.
Parkowanie prostopadłe wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.
Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.
Jeśli prawidłowo wykonasz zadania na placu manewrowym, czeka Cię jazda po mieście. W tym miejscu znajdzie się materiał wideo, ukazujący przykładowe trasy egzaminacyjne w Tarnobrzegu wraz z komentarzem.
Materiały wideo prezentujące pierwszą część egzaminu praktycznego zostały nagrane na placu manewrowym WORD-u Tarnobrzeg. Nasi klienci zawsze mogą skorzystać z tego placu przed egzaminem państwowym.
W Akademii Nauki Jazdy na kategorię C+E jeździmy na zestawie MAN TGL 12.240 (posiada ABS, ASR i ESP) z przyczepa centralnoosiową. Jest możliwe zdawanie egzaminu na naszej ciężarówce.