Akademia Nauki Jazdy
Celem naszym jest jak najlepsze przygotowanie przyszłego Kierowcy do egzaminu państwowego, jak również nauka jazdy w sposób aby umiał czerpać z tego przyjemność przy pełnej świadomości, iż jest On uczestnikiem ruchu drogowego.

Kategoria C+E

Prawo jazdy kategorii C + E uprawnia do kierowania:

  • pojazdem określonym w kategorii C, łącznie z przyczepą (przyczepami),
  • zespołem pojazdów określonych w kat. B + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. B,
  • zespołem pojazdów określonych w kat. D + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. D,
  • ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami)

 

Wymagany minimalny wiek do uzyskania uprawnień wynosi:
- 21 lat,
- 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (więcej informacji w zakładce "Kursy Kwalifikacji")

Egzamin na kategorię C+E składa się wyłącznie z części praktycznej: zadań do wykonania na placu manewrowym oraz jazdy w ruchu drogowym.

PLAC MANEWROWY

Zadanie numer 1

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu (tylko ciężarówka) odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu do wspomagania kierownicy,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych

Komputer wylosuje dwa elementy do sprawdzenia, jeden z podpunktów od „a” do „e”, drugi ze zbioru od „f” do „m”.
Po sprawdzeniu dwóch losowo wybranych elementów czas na przygotowanie się do jazdy (należy ustawić fotel, lusterka, zapiąć pasy i uruchomić światła mijania).

Kolejny krok to spinanie zestawu.

Na początku ciężarówka ustawiona jest równolegle do przyczepy. W trakcie wykonywania czynności spinania, podczas wsiadania i wysiadania z ciężarówki, nie masz obowiązku zapinania pasów. Spinanie zestawu krok po kroku:
– podjedź pojazdem silnikowym pod przyczepę. Wsiadając do ciężarówki po raz pierwszy, pamiętaj o podniesieniu dźwigni zaczepu. W trakcie wykonywania czynności zapinania, możesz wsiadać i wysiadać dowolną ilość razy, bez konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa,
– cofnij ciężarówką w kierunku przyczepy w taki sposób, by możliwe było wykonanie zaczepienia,
– gdy jest to konieczne, wyreguluj wysokość zaczepu przyczepy,
– połącz zaczep przyczepy z zaczepem pojazdu silnikowego.

Właściwa kolejność sprzęgnięcia:

 - poprawne zatrzaśnięcie zaczepu. W przypadku, gdy kołek zabezpieczający nie schował się całkowicie, unieś unieś delikatnie jego stopę (ok. 3-4 cm nad ziemię). Wsiądź do pojazdu i ruszaj przód-tył, a wywołane w ten sposób szarpnięcia powinny pomóc w schowaniu się kołka.

- wyłączamy silnik i światła,
- wyciągamy kliny spod kół,
- stopka do góry od przyczepy,
– podłączamy przewody elektryczne przyczepy (silnik pojazdu wyłączony) i przewody hamulcowe (pneumatyka)
- uruchamiamy silnik
- sprawdzamy oświetlenie przyczepy :
a) światła postojowe (pamiętamy o podświetleniu tablicy i światłach obrysowych)
b) lewy i prawy kierunkowskaz
c) światła awaryjne
d) przeciwmgłowe tylne
e) stop
f) cofania

By szybciej wykonać to zadanie, możesz sprawdzać niektóre światła w parach, np. prawy kierunkowskaz i przeciwmgłowe lub mijania i lewy kierunkowskaz. Przy sprawdzaniu świateł hamowania i cofania poproś o pomoc egzaminatora, który stojąc poza pojazdem sprawdzi, czy światła działają.

Następny krok to kontrola naciągu linek i zabezpieczenia ładunku. Po sprawdzeniu oznajmij: "Ładunek jest prawidłowo zabezpieczony".

Na wykonanie powyższych czynności masz 15 minut. Kolejne zadanie to prawidłowe ustawienie fotela, zagłówka, lusterek, zapięcie pasów bezpieczeństwa i sprawdzenie, czy drzwi ciężarówki są zamknięte. Jeśli niewłaściwie lub wcale nie wykonasz elementu bądź elementów zadania, przysługuje Ci druga próba, w której ocenie podlegają wyłącznie wyżej wspomniane.

Zadanie numer 2

Na tak zwany "łuk" podjeżdża nam egzaminator, gdy znajdziemy się za kierownicą mamy prawo ponownie przygotować się do jazdy.

1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (mijania);
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego 
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu
4) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas - dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania (dobra rada: warto wysiąść po zatrzymaniu pojazdu, by sprawdzić odległość od linii końcowej)



Często używane nazwy dla tego zadania "łuk", "łyżwa".

W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.

Następnie wylosujecie jeden z zestawów zawierający dwa zadania do wykonania.
Zadania :
- Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Losujesz spośród dwóch zestawów:
Pierwszy zestaw to parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe przy wjeździe tyłem.
Drugi zestaw zawiera parkowanie prostopadłe przy wjeździe przodem oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. Tego zadania życzyłby sobie każdy kursant :)

Parkowanie skośne wjazd przodem - wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.

Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.

 

W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.

 

Parkowanie prostopadłe wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :

Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.


 

W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.

Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny :

Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.


 

W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań. 

 

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

 

W tym miejscu znajdzie się wideo ukazujące, jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie powyższych zadań.

 

Jeśli prawidłowo wykonasz zadania na placu manewrowym, czeka Cię jazda po mieście. W tym miejscu znajdzie się materiał wideo, ukazujący przykładowe trasy egzaminacyjne w Tarnobrzegu wraz z komentarzem.

Materiały wideo prezentujące pierwszą część egzaminu praktycznego zostały nagrane na placu manewrowym WORD-u Tarnobrzeg. Nasi klienci zawsze mogą skorzystać z tego placu przed egzaminem państwowym.

W Akademii Nauki Jazdy na kategorię C+E jeździmy na zestawie MAN TGL 12.240 (posiada ABS, ASR i ESP) z przyczepa centralnoosiową.  Jest możliwe zdawanie egzaminu na naszej ciężarówce.

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
Dobra szkoła, konkretnie przygotowane wykłady, ale nie na sucho lecz z odniesieniami do rzeczywistości, w porządku samochody, które są przystosowane do zdawania egzaminu państwowego. Jako instruktora polecam Tomka Tomczyka - chłop cierpliwy jest, ma poczucie humoru, uczy nie tylko jak zdać egzamin ale i praktyki jazdy codziennej; a przede wszystkim większość jazd odbywa się w Tarnobrzegu i po trasach egzaminacyjnych, gdzie informuje o "chłytach" egzaminatorów i pokazuje najbardziej "niezdawalne" i podstępne miejscówki. Egzamin zdany za 1 razem :).
Adrian Czajkowski
Adrian Czajkowski
Szczerze i z czystym sumieniem polecam. Zdane za pierwszym razem kat A. Instruktor w porzadku, podpowie, wytlumaczy, pozartuje. Bede milo wspominal kazda godzine kursu i jesli bede rozszerzal uprawnienia bardzo wysoce prawdopodobne ze wroce do Akademii.
Jolanta Ożga
Jolanta Ożga
Przyjścia do Akademii Nauki Jazdy nie można żałować. Słowo "profesjonalizm" nigdzie nie pasuje bardziej niż tutaj. Szczerze polecam tę szkołę i nie mogę powiedzieć na jej temat ani jednego złego słowa, choćbym nie wiem jak chciała, bo po prostu nie ma tu do czego się przyczepić. Wielką motywacją jest to, że w tej szkole instruktorzy naprawdę szczerze wierzą w kursantów, w ich umiejętności, a co za tym idzie- w swoje, bo przecież dobry nauczyciel=dobry uczeń.