Akademia Nauki Jazdy
Celem naszym jest jak najlepsze przygotowanie przyszłego Kierowcy do egzaminu państwowego, jak również nauka jazdy w sposób aby umiał czerpać z tego przyjemność przy pełnej świadomości, iż jest On uczestnikiem ruchu drogowego.

Kategoria C+E

Prawo jazdy kategorii C + E uprawnia do kierowania:

  • pojazdem określonym w kategorii C, łącznie z przyczepą (przyczepami),
  • zespołem pojazdów określonych w kat. B + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. B,
  • zespołem pojazdów określonych w kat. D + E, pod warunkiem jednoczesnego posiadania prawa jazdy kat. D,
  • ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami)

Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:
- 21 lat,
- 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (zapraszamy do działu "Kursy Kwalifikacji")

Egzamin na kategorię C+E składa się tylko z części praktycznej.

Egzamin praktyczny zasadniczo dzielimy na dwie części plac manewrowy oraz jazda w ruchu drogowym.

PLAC MANEWROWY

Zadanie numer 1

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu (tylko ciężarówka) odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu do wspomagania kierownicy,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Z tych wszystkich elementów komputer wylosuje nam dwa które trzeba będzie sprawdzić (jeden element z podpunktów a-e drugi element z podpunktów f-m).
Po sprawdzeniu dwóch losowo wybranych elementów przygotowujemy się do jazdy (ustawiamy fotel, lusterka, zapinamy pasy i uruchamiamy światła mijania).

Następnie przechodzimy do spinania zestawu.

Na początku ciężarówka ustawiona jest równolegle do przyczepy.
Później wsiadając i wysiadając z pojazdu nie mamy obowiązku zapinać pasów bezpieczeństwa aż do zakończenia czynności spinania.
– podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę (podczas podjeżdżania możemy wysiadać dowolną ilość razu, gdy wysiadamy pierwszy raz pamiętamy o podniesieniu dźwigni zaczepu, później wsiadając i wysiadając z pojazdu nie mamy obowiązku zapinać pasów bezpieczeństwa aż do zakończenia czynności spinania)
– cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
– regulacja wysokości zaczepu przyczepy jeśli zajdzie taka potrzeba
– dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z zaczepem pojazdu silnikowego

O czym należy pamiętać (prawidłowa kolejność) :

- prawidłowe zatrzaśnięcie zaczepu (jeśli kołek zabezpieczający nie schował się do końca unosimy delikatnie stopę, dosłownie 3-4 cm nad ziemię, następnie wsiadamy do ciężarówki i ruszamy przód tył - szarpnięcia które powstaną powinny pomóc w schowaniu się kołka zabezpieczającego)
- wyłączamy silnik i światła,
- wyciągamy kliny spod kół,
- stopka do góry od przyczepy,
– podłączamy przewody elektryczne przyczepy (silnik pojazdu wyłączony) i przewody hamulcowe (pneumatyka)
- uruchamiamy silnik
- sprawdzamy oświetlenie przyczepy :
a) światła postojowe (pamiętamy o podświetleniu tablicy i światłach obrysowych)
b) lewy i prawy kierunkowskaz
c) światła awaryjne
d) przeciwmgłowe tylne
e) stop
f) cofania
Aby przyśpieszyć tą część zadania możemy niektóre światła sprawdzać jednocześnie np. postoje i prawy kierunek, przeciwmgłowe i lewy kierunek. Do sprawdzenia świateł stop i cofania prosimy o pomoc egzaminatora - my uruchamiamy światła w ciężarówce egzaminator sprawdza czy są sprawne.
 
 
Po sprawdzeniu wszystkich świateł kontrolujemy naciąg linek oraz zabezpieczenie ładunku co potwierdzamy słowami : "Ładunek jest prawidłowo zabezpieczony".
 
Na wykonanie tych czynności mamy nie więcej niż 15 minut, następnie właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te elementy zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo lub nie zostały wykonane w ogóle.

Zadanie numer 2

Na tak zwany "łuk" podjeżdża nam egzaminator, gdy znajdziemy się za kierownicą mamy prawo ponownie przygotować się do jazdy.

1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym (mijania);
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego 
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu
4) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut;
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas - dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania (dobrze to wykorzystać w celu sprawdzenia czy dobrze się zatrzymaliśmy na samym końcu).

Często używane nazwy dla tego zadania "łuk", "łyżwa".

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Video nie dostępne niebawem pojawi się w tym miejscu.

Następnie wylosujecie jeden z zestawów zawierający dwa zadania do wykonania.
Zadania :
- Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Do wylosowania są 2 zestawy. 
Zestaw nr. 1 zawiera parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe wjazd tyłem.
Zestaw nr. 2 zawiera parkowanie prostopadłe wjazd przodem oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. Czego każdemu życzymy ;)


Parkowanie skośne wjazd przodem - wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Video nie dostępne niebawem pojawi się w tym miejscu.

 

Parkowanie prostopadłe wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.


Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Video nie dostępne niebawem pojawi się w tym miejscu.

Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.


Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Video nie dostępne niebawem pojawi się w tym miejscu.

 

 

 

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Video nie dostępne niebawem pojawi się w tym miejscu.

 

 

 

 

Po wykonaniu zadań na placu manewrowym, ruszamy na miasto. W najbliższym czasie postaramy się przedstawić Wam przykładowe trasy egzaminacyjne wraz z video reportażem.
Wszystkie filmy prezentujące zadania egzaminacyjne zostały nagrane na placu Word Tarnobrzeg, zawsze zapewniamy naszym kursantom bezpłatne skorzystanie z tego placu przed egzaminem.

 


W naszym Ośrodku na kategorię C+E szkolimy na zestawie MAN TGL 12.240 (wyposażony w ABS, ASR oraz ESP) + przyczepa centralnoosiowa , istnieje możliwość zdawania egzaminu na naszej ciężarówce.

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
Dobra szkoła, konkretnie przygotowane wykłady, ale nie na sucho lecz z odniesieniami do rzeczywistości, w porządku samochody, które są przystosowane do zdawania egzaminu państwowego. Jako instruktora polecam Tomka Tomczyka - chłop cierpliwy jest, ma poczucie humoru, uczy nie tylko jak zdać egzamin ale i praktyki jazdy codziennej; a przede wszystkim większość jazd odbywa się w Tarnobrzegu i po trasach egzaminacyjnych, gdzie informuje o "chłytach" egzaminatorów i pokazuje najbardziej "niezdawalne" i podstępne miejscówki. Egzamin zdany za 1 razem :).
Adrian Czajkowski
Adrian Czajkowski
Szczerze i z czystym sumieniem polecam. Zdane za pierwszym razem kat A. Instruktor w porzadku, podpowie, wytlumaczy, pozartuje. Bede milo wspominal kazda godzine kursu i jesli bede rozszerzal uprawnienia bardzo wysoce prawdopodobne ze wroce do Akademii.
Jolanta Ożga
Jolanta Ożga
Przyjścia do Akademii Nauki Jazdy nie można żałować. Słowo "profesjonalizm" nigdzie nie pasuje bardziej niż tutaj. Szczerze polecam tę szkołę i nie mogę powiedzieć na jej temat ani jednego złego słowa, choćbym nie wiem jak chciała, bo po prostu nie ma tu do czego się przyczepić. Wielką motywacją jest to, że w tej szkole instruktorzy naprawdę szczerze wierzą w kursantów, w ich umiejętności, a co za tym idzie- w swoje, bo przecież dobry nauczyciel=dobry uczeń.