Kategoria C
Prawo jazdy kategorii C uprawnia do kierowania:
- pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
- pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM,
- ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym
Wymagany minimalny wiek do uzyskania uprawnień wynosi:
- 21 lata,
- 19 lat dla funkcjonariuszy kierujących pojazdami Państwowej Straży Pożarnej, Policji oraz Straży Granicznej,
- 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (więcej informacji w zakładce "Kursy Kwalifikacji")
Egzamin na kategorię C składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Egzamin teoretyczny - 20 pytań z wiedzy ogólnej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej.
Wszystkim naszym kursantom oferujemy bezpłatny dostęp do uaktualnionych testów z bazą najnowszych pytań!
Egzamin teoretyczny zawiera zestaw 32 losowo wybranych pytań. Podzielonych na dwie kategorie: podstawową i specjalistyczną. Pytaniom zostały przydzielone ,,wagi” tzn. punktacje w zależności od znaczenia pytania.
Pierwsze 20 pytań to część podstawowa dotycząca wiedzy ogólnej składająca się z:
a) 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1pkt)
Kolejne 12 pytań to część specjalistyczna, dotycząca wiedzy szczegółowej składająca się z:
a) 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1 pkt).
Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami ,,TAK” lub ,,NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej. Na przeczytanie pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.
2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B lub C jednej odpowiedzi- dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.
Osoba egzaminowana uzyskuje wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów.
Czas trwania egzaminu teoretycznego wynosi 25 minut
Egzamin praktyczny zasadniczo dzielimy na dwie części plac manewrowy oraz jazda w ruchu drogowym.
PLAC MANEWROWY
Zadanie numer 1
Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu do wspomagania kierownicy,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora),
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora),
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Z tych wszystkich elementów komputer wylosuje nam dwa które trzeba będzie sprawdzić (jeden element z podpunktów a-e drugi element z podpunktów f-m).
Na wykonanie tych czynności mamy nie więcej niż 5 minut, następnie właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te elementy zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo lub nie zostały wykonane w ogóle.
Zadanie numer 2
1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
Często używane nazwy dla tego zadania "łuk", "łyżwa".
Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.
Następnie wylosujecie jeden z zestawów zawierający dwa zadania do wykonania.
Zadania :
- Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Do wylosowania są 4 zestawy.
Zestaw nr. 1 zawiera parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe wjazd tyłem.
Zestaw nr. 2 zawiera parkowanie skośne oraz parkowanie równoległe.
Zestaw nr. 3 zawiera parkowanie prostopadłe wjazd przodem oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Zestaw nr. 4 zawiera parkowanie równoległe oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Parkowanie skośne wjazd przodem - wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.
Parkowanie prostopadłe wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.
Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.
Parkowanie równoległe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny:
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
– najechać na krawężnik,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.
Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.
Jeśli poprawnie wykonasz zadania na placu manewrowym, czas na jazdę po mieście. W tym miejscu znajdzie się wideo przedstawiające przykładowe trasy egzaminacyjne w Tarnobrzegu wraz z komentarzem.
Materiały wideo prezentujące pierwszą część egzaminu praktycznego zostały nagrane na placu manewrowym WORD-u Tarnobrzeg. Nasi klienci zawsze mogą poćwiczyć manewry na tym placu przed egzaminem państwowym.
W Akademii Nauki Jazdy prowadzimy szkolenia na kategorię C pojazdem MAN TGL 12.240 (z funkcjami ABS, ASR oraz ESP). Możesz zdać egzamin państwowy naszą ciężarówką.