Akademia Nauki Jazdy
Celem naszym jest jak najlepsze przygotowanie przyszłego Kierowcy do egzaminu państwowego, jak również nauka jazdy w sposób aby umiał czerpać z tego przyjemność przy pełnej świadomości, iż jest On uczestnikiem ruchu drogowego.

Kategoria C

Prawo jazdy kategorii C uprawnia do kierowania:

  • pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa wyżej oraz z przyczepy lekkiej,
  • pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM,
  • ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym

Wymagany minimalny wiek do uzyskania uprawnień wynosi:
- 21 lata,
- 19 lat dla funkcjonariuszy kierujących pojazdami Państwowej Straży Pożarnej, Policji oraz Straży Granicznej,
- 18 lat dla osób, które uzyskały kwalifikację wstępną (więcej informacji w zakładce "Kursy Kwalifikacji")


Egzamin na kategorię C składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.

Egzamin teoretyczny - 20 pytań z wiedzy ogólnej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej.

Wszystkim naszym kursantom oferujemy bezpłatny dostęp do uaktualnionych testów z bazą najnowszych pytań!

Egzamin teoretyczny zawiera zestaw 32 losowo wybranych pytań. Podzielonych na dwie kategorie: podstawową i specjalistyczną. Pytaniom zostały przydzielone ,,wagi” tzn. punktacje w zależności od znaczenia pytania.
Pierwsze 20 pytań to część podstawowa dotycząca wiedzy ogólnej składająca się z:
a) 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1pkt)
Kolejne 12 pytań to część specjalistyczna, dotycząca wiedzy szczegółowej składająca się z:
a) 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 3 pkt)
b) 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego (waga 2 pkt)
c) 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub porządku ruchu drogowego (waga 1 pkt).
Każde pytanie zawiera jedną prawidłową odpowiedź. Udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie polega na:
1) wyborze z dwóch zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych wyrazami ,,TAK” lub ,,NIE” jednej odpowiedzi – dotyczy pytań z bazy wiedzy podstawowej. Na przeczytanie pytania osoba egzaminowana ma 20 sekund, po czym na udzielenie odpowiedzi 15 sekund.
2) wyborze z trzech zaproponowanych odpowiedzi oznaczonych literami A, B lub C jednej odpowiedzi- dotyczy pytań z bazy wiedzy specjalistycznej. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi osoba egzaminowana ma 50 sekund.
Suma punktów możliwych do uzyskania z części teoretycznej egzaminu państwowego wynosi 74.
Osoba egzaminowana uzyskuje wynik pozytywny z części teoretycznej egzaminu w przypadku uzyskania co najmniej 68 punktów.
Czas trwania egzaminu teoretycznego wynosi 25 minut

Egzamin praktyczny zasadniczo dzielimy na dwie części plac manewrowy oraz jazda w ruchu drogowym.

PLAC MANEWROWY

Zadanie numer 1

Sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu do wspomagania kierownicy,
d) obecność płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP” (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
j) działanie świateł cofania (przy wykonywaniu tego zadania prosimy o pomoc egzaminatora), 
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Z tych wszystkich elementów komputer wylosuje nam dwa które trzeba będzie sprawdzić (jeden element z podpunktów a-e drugi element z podpunktów f-m).
Na wykonanie tych czynności mamy nie więcej niż 5 minut, następnie właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. W przypadku niewłaściwego wykonania zadania w trakcie drugiej próby sprawdzeniu i ocenie podlegają wyłącznie te elementy zadania, które zostały wykonane nieprawidłowo lub nie zostały wykonane w ogóle.

Zadanie numer 2

1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego 
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu 
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
6) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
7) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas.

Często używane nazwy dla tego zadania "łuk", "łyżwa".

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Następnie wylosujecie jeden z zestawów zawierający dwa zadania do wykonania.
Zadania :
- Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Parkowanie prostopadłe (wjazd przodem – wyjazd tyłem).
- Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem).
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Do wylosowania są 4 zestawy. 
Zestaw nr. 1 zawiera parkowanie skośne oraz parkowanie prostopadłe wjazd tyłem.
Zestaw nr. 2 zawiera parkowanie skośne oraz parkowanie równoległe.
Zestaw nr. 3 zawiera parkowanie prostopadłe wjazd przodem oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Zestaw nr. 4 zawiera parkowanie równoległe oraz ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Parkowanie skośne wjazd przodem - wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :
Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.

Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

 

Parkowanie prostopadłe wjazd przodem – wyjazd tyłem.
Kryteria oceny :

Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.


Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

Parkowanie prostopadłe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny :

Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– wyjechać kołem poza określony obszar wjazdu,
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
– potrącić pachołków lub tyczek,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.


Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.


 

Parkowanie równoległe wjazd tyłem – wyjazd przodem.
Kryteria oceny:

Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy.
Sposób wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
– naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz
– najechać na krawężnik,
c) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska.

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.


 

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Kryteria oceny:

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.

Film poglądowy jak powinno wyglądać prawidłowe wykonanie zadania.

 

 

 

 

Jeśli poprawnie wykonasz zadania na placu manewrowym, czas na jazdę po mieście. W tym miejscu znajdzie się wideo przedstawiające przykładowe trasy egzaminacyjne w Tarnobrzegu wraz z komentarzem.
Materiały wideo prezentujące pierwszą część egzaminu praktycznego zostały nagrane na placu manewrowym WORD-u Tarnobrzeg. Nasi klienci zawsze mogą poćwiczyć manewry na tym placu przed egzaminem państwowym.

W Akademii Nauki Jazdy prowadzimy szkolenia na kategorię C pojazdem MAN TGL 12.240 (z funkcjami ABS, ASR oraz ESP). Możesz zdać egzamin państwowy naszą ciężarówką.

Krzysztof Nowak
Krzysztof Nowak
Dobra szkoła, konkretnie przygotowane wykłady, ale nie na sucho lecz z odniesieniami do rzeczywistości, w porządku samochody, które są przystosowane do zdawania egzaminu państwowego. Jako instruktora polecam Tomka Tomczyka - chłop cierpliwy jest, ma poczucie humoru, uczy nie tylko jak zdać egzamin ale i praktyki jazdy codziennej; a przede wszystkim większość jazd odbywa się w Tarnobrzegu i po trasach egzaminacyjnych, gdzie informuje o "chłytach" egzaminatorów i pokazuje najbardziej "niezdawalne" i podstępne miejscówki. Egzamin zdany za 1 razem :).
Adrian Czajkowski
Adrian Czajkowski
Szczerze i z czystym sumieniem polecam. Zdane za pierwszym razem kat A. Instruktor w porzadku, podpowie, wytlumaczy, pozartuje. Bede milo wspominal kazda godzine kursu i jesli bede rozszerzal uprawnienia bardzo wysoce prawdopodobne ze wroce do Akademii.
Jolanta Ożga
Jolanta Ożga
Przyjścia do Akademii Nauki Jazdy nie można żałować. Słowo "profesjonalizm" nigdzie nie pasuje bardziej niż tutaj. Szczerze polecam tę szkołę i nie mogę powiedzieć na jej temat ani jednego złego słowa, choćbym nie wiem jak chciała, bo po prostu nie ma tu do czego się przyczepić. Wielką motywacją jest to, że w tej szkole instruktorzy naprawdę szczerze wierzą w kursantów, w ich umiejętności, a co za tym idzie- w swoje, bo przecież dobry nauczyciel=dobry uczeń.